Monday, December 15, 2008

KONTRAK COACH SATHIA DISAMBUNG

Akhirnya terjawablah persoalan mengenai siapakah jurulatih ayang akan melatih pasukan kebangsaan unutk tempoh setahun akan datang. Kebimbangan akhirnya terlerai.

Sebelum ini terdapat khabar FAM akan mengambil bekas jurulatih pasukan Indonesia dan Thailand, iaitu Peter White untuk melatih pasukan kebangsaan. Bayaran yang ditawarkan cukup tinggi dan lumayan.

Penulis sebenarnya tidak berapa setuju dengan cadangan untuk membawa jurulatih daripada luar buat masa ini. Kita perlu beri masa dan peluang kepada Sathia untuk bangunkan pasukaannya. Adalah agak sukar untuk bangunkan pasukan dalam masa yang singkat, lain lah sekiranya pasukan pelapis kita ada memang cukup mantap. Maksudnya disini kejayaan unutk pasukan kebangsaan bukan bergantung hanya kepada pasukan utama sahaja tetapi pasukan pelapis juga harus mantap denga pemain yang mampu bersaing pada peringkat tinggi pada bila-bila masa.

Sebelum ini kita lihat Sathia berjaya membentuk pemain pasukan bawah 23 tahun, sepatutnya selepas pemain ini diserap kepada pasukan utama perlu ada pelapis pemain yang mampu mencabar pemain utama sekarang ini.

Berkenaan hasrat ambil jurulatih luar, rasanya FAM dah ada pengalaman sebelum ini ambil jurulatih luar dang kebanyakannya tidak mencapai keputusan yang diharapkan. Bagi pasukan hoki juga berlaku perkara yang sama. Kita ambil jurulatih kelas dunia Terry Walsh (Hoki), Paul Lissek (Hoki), Park Jo Bong (Badminton) dan ramai lagi tetapi keputusanya agak mengecewakan sama seperti kita gunakan jurulatih tempatan.

Rasanya kita kena kaji kelemahan kita dan cuba atasi dengan cara kita sendiri kerana kita dah ada kemahiran ddan kepakaran dalam Pengurusan Sains Sukan, Pengurusan Sukan, Pemakanan Atlit Sukan dan sebagainya, dan perlu perbanyakkan penyelidikan dalam bidang pembangunan sukan.

No comments: