Monday, December 15, 2008

SUKAN UNIVERSITY ASEAN 2008

Upacara Perasmian Pembukaan Sukan Universiti Asean (SUA 2008) telah berlangsung dengan cukup meriah di Stadium Nasional Bukit Jalil pada 13 Disember 2008 yang lalu. Tahniah diucapkan kepada semuanya yang telah bertungkus lumus berpadu tenanga mempastikan UiTM berjaya melaksanakan upacara perasmian pembukaan dan penutup.

Saya berasa cukup bangga kerana terlibat juga dengan sukan ini sebagai pemantau Jawatankuasa Makanan untuk para sukarelawan sukan seblum dan semasa sukan berlangsung.

Walaubagaimanapun ada beberapa perkara yang perlu diberi perhatian bagi saya kerana kalau tidak ia sendiri akan mencacatkan imej universiti dan negara.

Pertamanya semasa perbarisan masuk kontinjen tuan rumah Malaysia, kelihatan para atlit agak tidak tersusun dan terurus, terutama dibahagian belakang. Ada segelintir atlit terlalu teruja sedangkan ini baru majlis perasmian, belum menang apa-apa pingat lagi. Harap ketua kontinjen dapat beri perhatian perkara ini. Kita sedia maklum semangnya kintinjen kita agak besar.

Keduanya sebaik selesai acara untuk majlis perasmian, para sukarelawan yang terlibat dengan persembahan di tengah padang tidak diarah segera meninggalkan lapangan. Mereka kelihatan buat hal masing-masing disitu. Oleh yang demikian, persembahan yang amat baik dipersembahkan menjadi tercemar kerana tidak diurus dengan baik di peringkat akhir. dengan Sepatutnya sebaik selesai persembahan, sukarelawan di arah meninggalkan lapangan, selepas itu barulah dibenarkan bersurai.

Adalah moleh sekiranya kita dapat tunjukkan semangat dan disiplin yang tinggi dalam membuat apa jua pekerjaan untuk memdapaykan hasil yang baik dan berkualiti disamping menaikkan imej negara kita.

No comments: